BLOG & NIEUWS

Comar Comet 333 meereis verslag

Reisverslag Workum - Dintelmond

Op vrijdag 24 augustus begon mijn meereistrip met Jan Paul van Geffen. ‘S Morgens kwam hij me even oppikken uit de Flevo Marina in Lelystad. Op richting Workum, voor een tocht naar Dintelmond. In Workum lag de Cigno klaar, een Comar Comet 333, maar moest natuurlijk nog wel door de nieuwe eigenaren gedoopt worden met bubbels! Na een grondige inspectie vertrokken we richting Amsterdam, via Enkhuizen. Een stevige windkracht 6 bracht ons snel het IJssel- en Markermeer over, ondanks het slechte weer dat op komst was. We konden na Enkhuizen nog doorvaren richting Amsterdam en kwamen daar ‘s avonds doorweekt aan in de Marina Amsterdam, na een supermooie avond binnenvaart in de stad, via het IJ. We dachten om 22.30 uur nog even wat te eten bij Loetje, maar de keuken was helaas al gesloten. Na wat gedronken te hebben en een voorraadje koekjes en nougat verder, besloten we op tijd te gaan slapen, zodat we de volgende dag weer om 06.00 uur konden vertrekken richting Haarlem voor de staande masten route.

Op zaterdag mooi op tijd onderweg via het Noordzeekanaal. Op tijd bij de brug voor het Zijkanaal C, die maar drie keer per dag open gaat. Bleek de sluis gestremd te zijn vanwege een watertekort (door de droogte van de afgelopen tijd), maar we waren al wel door de bruggen, dus er zat niks anders op dan te wachten op de volgende brugopening...(4 uur later) en terug te varen. En we kregen zin in koffie, maar er was weinig aan boord van dien aard. Dus toen er een passant langskwam regelde JP een voorraadje koffie. Inventief als hij is zette hij koffie met een aanrechtdoekje als filterzakje op de beker van onze Noodles van de dag ervoor! Super crea! Even genoten van het zonnetje. Overlegd wat we zouden doen: terug naar Amsterdam voor de staande mastenroute of via IJmuiden over de Noordzee...het werd IJmuiden. Door de Noordzeesluis, via Marina IJmuiden. Daar moesten we even tanken en boodschappen doen. Verder de zee op, met heftige windvlagen, scheurde het zeil en scheurde het zeilreefoog uit...en dat op de onstuimige golven. Direct besloten terug te gaan naar de haven vanwege de veiligheid. Met een flinke storm in het verschiet voor de zondag.
Extra goed vastgelegd, wel een extra dag vertraging helaas. Na een gezellig gesprek met Esmee van de haven: lekker gegeten bij de Chinees, heerlijke pekingeend. Dat ging er wel in.

Zondag ‘s morgens nog even boodschappen gedaan en koffie gehaald in de havenwinkel. En ons opgemaakt voor de tocht naar Scheveningen over de Noordzee. Zeilen lukte niet meer met de kapotte zeilen dus het was stampwerk tegen de stroom in. Vooral het laatste stuk. Daar leek het wel of we Scheveningen niet voorbij kwamen. Schuilen voor het slechte weer en lekker vis eten bij de winkel van Simonis!

En dat bleek de volgende dag ook wel nodig. Er voeren bijna geen boten uit of die keerden weer terug naar de haven. Besloten om te kijken of we later op de dag nog weg zouden kunnen; dat lukte niet. In plaats daarvan een middag/avondborrel gedaan op de boulevard van de haven bij Suzie Q. Goed gesprek! Leuke stek!
Lekker geslapen...

Dinsdag weer vroeg op, om 5.30 uur, met een tocht van 10 uur voor de boeg. Over de Noordzee, langs Rotterdam. De oversteek van de Maas Approach...buitenom langs Stellendam met afnemende wind en stroom mee. Langs Hellevoetsluis, over het Haringvliet. Met topspeed zeil om de Haringvlietbrug te kunnen halen, die beperkt geopend was. Even zoeken naar de juiste haven, en conform afspraak in Dintelmond...na een drankje weer terug richting Lelystad!

Het was echt een superleuke ervaring en ik kan Jan Paul zeer zeker aanbevelen en ik ga zeker nog een keertje mee! Hij heeft een enorme dot aan zeil- en vaarervaring, dat merk je aan alles. Echt heel leuk en leerzaam!

Hiep hiep hoi,

Karla Wester



Contact